Stane se z tištěné knihy rarita?
02 Pro 2010 9 komentářů
v obecně Tagy: ebook, elektronická kniha, kniha
Literatura drží krok s dobou a snaží se podporovat nové trendy. A mezi nejčerstvější novinky patří e-book, neboli elektronická kniha. Obzvláště v nedávné době se s přístroji ke čtení těchto knih roztrhnul pytel, stejně tak se objevilo mnoho internetových knihkupectví. Tyto obchůdky však zatím nejspíš zůstanou ve stínu již dobře zavedeného Amazonu. Někteří lidé e-booky označují za nástupce tištěné knihy, já osobně bych byl opatrnější. Každopádně, oblast tištěných knih má po několika stoletích monopolu konkurenta.
A nelze se divit. Vždyť taková elektronická kniha skýtá tolik výhod: do krabičky o velikosti jedné knihy se vejde celá knihovna, díky odpadnutí výrobních nákladu jsou tyto knihy levnější, dají se koupit přímo od počítače a člověk je má k dispozici okamžitě. No není to úžasné?
Není. Protože jak to tak bývá, všechno má své mouchy. V případě e-booků je hlavní problém v cenách zařízení ke čtení těchto knih určených. Dále, pořád je to obrazovka, ze které po delším čtení začnou bolet oči. Taktéž je tu závislost na elektrické energii. Je sice pěkné, mít celou knihovnu u sebe, ale tu na jedno nabití nepřečtete. Co se odolnosti týče, asi je všem jasné, jak dopadne v případě pádu z jednoho metru kniha a jak čtečka e-booků. Už jen drobností je, že při čtení venku bude pravděpodobně display přesvětlen a text bude nečitelný.
A nakonec, ruku na srdce, skutečný literární nadšenec nečte pouze pro samotný obsah knihy. Má rád vůni papíru, otáčení listů, ono opojné šustění a před zavřením knihy se rád podívá na štůsek toho dne přelouskaných stránek.
Papírové knihy budou určitě i nadále oblíbené u starší generace, anti-technických typů a fajnšmekrů. U mladé generace by bylo nasnadě, že zvítězí e-book, neboť mladí mají nové technologie v oblibě. Dle mého ale i příští generace budou číst především to, co bude v okolí nejsnáze dostupné a pro co je předchozí generace nejvíce získá, což nejspíš bude kniha tištěná.


Pro 04, 2010 @ 11:01:16
Skoro do puntíku souhlasím a jsem rád, že to tak vnímá i zástupce ještě mladší části té naší “mladé generace” :)
Čtečkám moc šancí nedávám ani mezi mladšími ročníky – mladí lidé jsou buď knižní fajnšmekři, nebo nečtou vůbec.
Pro 04, 2010 @ 11:09:00
Díky za koment.
Já sám bych viděl možnost čtečky knih jako nejkrajnější možnost a hlavní využití by asi bylo do školy, aby odpadlo množství knih. Ale prostě, papír je papír.
Pro 20, 2010 @ 06:16:36
Nechci dělat čtečce Amazon Kindle reklamu, ale:
ze oči vůbec nebolí, respektive bolí stejně jako při čtení klasické knížky, protože využívá e-ink displej.
S tím nabíjením to právě u Kindle také není takový problém, protože energie se spotřebovává jen při změně displeje (otáčení stránky atd.), jinak je e-ink displej pasivní.
A s tím souvisí i ta nečitelnost textu, které je u Kindle minimální, protože displej odráží světlo málo oproti jiným zařízením.
Co se týká vůně a šustění papíru… příjde mi to podobné jako napsat, že skutečný hudební nadšenec neposlouchá hudbu jen pro samotný obsah, ale má rád šumění gramofonu :-) Což nikomu neberu samozřejmě :-)
Pro 20, 2010 @ 09:51:22
Děkuji za názor.
O čtečce Kindle vím a vím, že je na všechny strany vychvalována. A věřím, že někomu čtení na čtečce může vyhovovat. Přesto, ne všechny čtečky jsou na tom tak dobře jako Kindle.
Jinak k šustění a vůni. Nesouhlasím, hudbu poslouchám také velmi rád a šum v nahrávkách nevyhledávám, já chci především kvalitu.
Lis 27, 2011 @ 14:33:41
Já naprosto souhlasím, se vším, s každým písmenkem, háčkem, čárkou a tečkou. My e-book máme doma a já si v něm přečetla jednu knihu – tu, která ještě nebyla dopsaná, i když je zveřejněna na internetu, tu jsem si přečetla, přiznávám. Ale jinak s e-bookem nejsem spokojená. Je sice pravda, že se do něj vleze spousta knih, ale já miluji vůni knih a strašně ráda obracím stránky. Navíc je přece strašně krásný pocit, držet v ruce opravdovou těžkou knihu, než jakési technické zařízení… Zvláště když si knihu nedám od autora podepsat, nikdo si přece nenechá počmárat čtečku. Ale knihu ano a je to… krásný pocit.
Lis 27, 2011 @ 14:41:15
Děkuji za názor. :)
Na podpisování knih jsem úplně zapomněl. Je pravda, že podpis Ondřeje Neffa se lépe skví na tištěné knize, než na čtečce. :)
Lis 27, 2011 @ 19:11:34
Nemůžu s tebou souhlasit co se týká nevýhod čteček. Kindle totiž není obyčejný LCD displej a oči z něj nebolí více než z papíru. Nemá vlastní zdroj světla, takže z něj oči nebolí. Na jedno nabití ti vydrží neuvěřitelně dlouho – celé týdny. A cena tohoto zařízení je dnes už lépe dosažitelná, a to nemluvím o ceně e-knih, které jsou levnější než ty papírové, takže se ti náklady vrátí. To že by se mohl rozbít, je už jen vaření z vody. Nevýhodou zůstává to, že ne všechny knihy jsou zatím dostupné elektronicky a pocit z papírové knihy, který je i pro mě nepřekonatelný.
Jsem zastáncem papírových knih, ale rozhodně souhlasím s tím, že pokrok nelze zastavit, a elektronické knihy jednou ty papírové vystrnadí, ovšem až se v nich bude ve čtečkách lépe listovat, a pocit z nich bude stejný, jako kdybyste se dívali na papír. Kindle je zatím totiž monochromatický, stránky tam jsou jinak rozděleny a čtečky s LCD displejem jsou pro oči opravdu nepříjemné.
Lis 27, 2011 @ 19:20:10
Děkuji za názor.
“… a pocit z nich bude stejný, jako kdybyste se dívali na papír.”
Jestli se tohohle někdy dočkáme, to je otázka. Pokud ano, asi by moje sympatie vůči čtečkám stouply.
Led 25, 2012 @ 12:13:42
pro mne zůstane klasická kniha vždy knihou….ale to je asi tím věkem. :-D